Je online groei versnellen met Growth Hacking

Ieder bedrijf, van klein tot groot, is voornamelijk bezig met groei. Met growth hacking kun je die groei versnellen. Growth hacking bevindt zich op het snijvlak van creatieve marketing, data/analytics en engineering/coding. Bij growth hacking draait het om de focus op mogelijkheden om schaalbare en meetbare groei te realiseren.


Growth hacking, wat is dat precies?

Growth hacking bevindt zich op het snijvlak van creatieve marketing, data/analytics en engineering/coding. Bij growth hacking draait het om de focus op mogelijkheden om schaalbare en meetbare groei te realiseren. Een growth hacker wijkt regelmatig af van de reguliere manieren om een product/dienst aan de man te krijgen en om het bedrijf te laten groeien. Dat heeft ook te maken met zijn 360 graden kijk op marketingkanalen en product. Een growth hacker is de spil in groei en werkt afdelingsoverstijgend omdat hij holistisch naar groei kijkt.

GH is vaak ‘disruptive’ en meestal komen er nieuwe, frisse ideeën naar voren om tegen lage CPA groei te realiseren. Afhankelijk van de fase waarin je start-up/bedrijf zich verkeert kan GH zich meer richten op het vinden van de product/markt-fit (start-up fase) of juist meer op het laten groeien van je business (growth fase).


Growth hacking definitie


Het growth hacking speelveld; aantrekken, activeren en behouden van klanten.


Pirate metrics

Hoe werkt growth hacking?

Growth hacking zijn niet alleen slimme ‘hacks’ die snel resultaat opleveren, het is vooral ook een mind- en toolset en een gedisciplineerd proces die je dwingen om continue te testen en te optimaliseren (lean/agile). Want dat is wat je uiteindelijk echte groei gaat opleveren.

  • Het doel kan bijvoorbeeld zijn om de juiste product-markt-fit te vinden. Is jouw product ook datgene waar jouw doelgroep op zit te wachten? Bij het vinden van die fit kijk je vooral naar de bovenste AARRR metrics metrics (acquisition en activation).
  • In de fase is het (kwalitatief) testen van je product/dienst onder je doelgroep erg belangrijk. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken offline onderzoeksmethoden, maar juist ook van online tools die je hierbij kunnen helpen (zoals bijvoorbeeld Hotjar).
  • Heb je al een product dat perfect aansluit bij de wensen van jouw klanten/prospects? Dan is het juist zaak om ook de onderste 3 metrics te laten groeien. In deze fase kan de focus bijvoorbeeld liggen op het vinden van de marketingkanalen die veel leads/sales opleveren tegen minimale kosten. Vervolgens is het schalen van deze kanalen belangrijk.
  • Bij GH gaat in belangrijke mate om de juiste mindset, processen, tooling en expertise.

Growth hacking voorbeeld – Airbnb

Een mooi en veelgebruikt growth hacking voorbeeld is die van Airbnb; de populaire dienst stelde vroege gebruikers in staat de listings van hun appartementen te plaatsen op Craigslist.com. Hiervoor ontwikkelde Airbnb een specifieke API die automatisch een Craigslist-formulier voor je invulde. Via deze slimme ‘platform-hack’ kon liftte Airbnb meeliften op het enorme succes van Craigslist. Het gevolg van deze growth hacking actie? Een vloedgolf aan traffic vanuit Craigslist naar Airbnb!


Growth hacking voorbeeld

Waarom growth hacking?


Met beperkte middelen veel bereiken

Veel bedrijven hebben beperkte middelen of willen de effectiviteit (ROI) van hun marketingactiviteiten vergroten. Zij moeten dus creatief zijn om te kunnen groeien. Met growth hacking zoek je op een creatieve en datagedreven manier naar de kanalen/middelen die je tegen relatief lage CPA (cost per acquisition) aanzienlijke groei opleveren.

En omdat een growth hacker holistisch naar groei kijkt helpt het je ook om toekomstbestendig te groeien. Als je groei wilt realiseren zul je in de hele customer journey de juiste dingen moeten doen. Het heeft weinig zin om veel bezoekers aan te te trekken en te activeren als je churn heel hoog is. Dat is het vullen van een lekkende emmer. Door je op de juiste metrics te focussen en het growth hacking proces eigen te maken creëer je een voedingsbodem voor groei.

De online kansen die er liggen volledig benutten

De online mogelijkheden vandaag de dag zijn eindeloos. Er is een schat aan tools, aan kanalen en alles kan worden gemeten. Dan is het zonde als je die mogelijkheden maar voor een klein deel benut. Met growth hacking kun je een mindset en proces creëren die je helpen om het online potentieel voor jouw bedrijf maximaal te benutten.

Eigenlijk ga je een proces in van continue testen en optimaliseren. Daarbij zijn creativiteit (want de mogelijkheden zijn eindeloos), lean product development en data essentieel. Want dat zorgt ervoor dat je snel de kanalen, middelen en tweaks kunt vinden die je helpen om te groeien. Zodra je iets nieuwe vindt dat goed werkt, gaan anderen het kopiëren. Dus je moet blijven testen en ontwikkelen.

Growth hacking voorbeeld – Dropbox

Dropbox heeft vrijwel geen geld aan marketing uitgegeven en is recentelijk toch op een waarde van € 4 miljard geschat. Hoe hebben ze dat gedaan? Een groot gedeelte van hun groei komt door slimme growth hacks. Zoals het referral systeem dat zij bedachten; als jij vrienden aanbrengt of Dropbox bijvoorbeeld deelt op jouw social media, dan krijg je gratis extra opslagruimte. Maar Dropbox is ook slim in conversie-optimalisatie; als je kijkt naar hun inschrijfproces (activatie) dan zie je dat ze meester zijn in ‘weglaten’. Het is een uiterst simpele boodschap en proces. Ze vragen in eerste instantie bijvoorbeeld alleen je naam, e-mailadres en wachtwoord.


Growth hacking voorbeeld - Dropbox

Hoe we jouw online business kunnen growth hacken

1. Workshops en trainingen

Workshops en trainingen


Met onze op-maat workshops en trainingen helpen wij jouw medewerkers om de growth hacking mindset te omarmen en een ‘growth engine’ te worden binnen het bedrijf.

  • We geven je inzicht in het growth hacking proces.
  • We laten je zien hoe je a.d.h.v. creativiteit, experimenten, data/analyse en focus op optimalisatie de groei kan versnellen.
  • Dit is een praktische workshop waarbij we voor een belangrijk deel ook kijken naar quick wins voor jouw bedrijf.

2. Installatie stack en kick-start

Installatie stack en kick-start


Op basis van de kansen en behoeften van jouw bedrijf selecteren & installeren wij de tools die jouw business nodig heeft. En we kickstarten de growth hacking.

  • Dit kunnen tools zijn zoals Hubspot (inbound marketing), Mixpanel (automation), Segment (data management), etc.
  • Als de tooling staat helpen we je – indien gewenst – het growth hacking proces te kick-starten.
  • Samen met jouw team bekijken we waar voor jullie business de grootste kansen liggen en gaan we aan de slag om resultaat te behalen

3. Optimize & Grow

Optimize & Growth hack


Staat de basis? Dan kunnen we je helpen met de growth hacking executie en optimalisatie en groei realiseren. Executie is afhankelijk van de groeifase van je bedrijf.

  • Indien nodig; vinden van product/markt-fit.
  • Product doorontwikkeling.
  • Optimaliseren channels (bv. PPC, automation, email, etc.).
  • Online basis op orde brengen (SEO, conversie, content).
  • Ontwikkelen van data-driven growth strategy o.b.v. jouw KPI’s.

Lets get in touch!

Benieuwd hoe jouw business kan profiteren van growth hacking? We gaan er graag vrijblijvend met je over in gesprek. De koffie staat klaar.

Naam

E-mail*

Onderwerp*

Waar zou je het over willen hebben?